Kurs dla profesjonalistów zawiera także wszystkie elementy kursu dla rodziców.
O kursie dla profesjonalistów
Jeśli pracujesz przedszkolu jako nauczyciel, psycholog lub osoba odpowiadająca za organizację procesu adaptacji dla całego zespołu, to zapraszamy do udziału w rozszerzonej wersji kursu, która będzie zawierać dodatkowe elementy dedykowane profesjonalistom.
- pracujesz w przedszkolu i będziesz wspierać dzieci i rodziców w procesie adaptacji
- jesteś odpowiedzialny/a za zorganizowanie procesu adaptacji w przedszkolu
- zarządzasz placówką przedszkolną i chcesz zadbać o swoją kadrę
- jesteś psychologiem przedszkolnym i opiekujesz dzieci w trakcie kryzysów adaptacyjnych/przedszkolnych
- czujesz się osamotniony/osamotniona w swoim podejściu do adaptacji i potrzebujesz wspólnoty innych osób, które patrzą w podobnym kierunku
Poza dostępem do całości kursu dla rodziców wersja dla profesjonalistów składa się z elementów dedykowanych specjalnie tej grupie uczestników.
Tak jak nie ma dwójki takich samych dzieci, rodziców czy nauczycieli, tak samo nie ma dwóch takich samych adaptacji. Pomimo tego, że proces adaptacji dziecka do przedszkola każdorazowo przebiega inaczej, to istnieją pewne uniwersalne wskazówki, które mogą wesprzeć nauczyciela w przeprowadzeniu tego procesu w sposób łagodny i przyjazny dla wszystkich stron. Warto je znać i posiłkować się nimi w swojej pracy i jednocześnie mieć w sobie ciekawość i otwartość na eksperymentowanie i sprawdzanie, co w trakcie adaptacji służy temu konkretnemu dziecku czy rodzicowi. Zaopiekowanie procesu adaptacji w sposób uwzględniający potrzeby oraz możliwości dziecka i rodziców, procentuje w przyszłości solidną relacją z nimi opartą na wzajemnym zaufaniu i współpracy.
Kasia Kalinowska o kursie:
„Moje doświadczenie nauczycielki od kilku lat adaptującej dzieci, psychologa wspierającego rodziców i nauczycieli w procesie adaptacji, a w końcu mamy dziecka przechodzącego ten sam proces, pokazuje mi, że czas adaptacji do przedszkola wyzwala zarówno ogromny potencjał dla tworzenia wzajemnych relacji dziecka, rodzica i nauczyciela, jak i otwiera przestrzeń dla własnego rozwoju. Podczas kursu chcę się z Wami dzielić swoimi obserwacjami, które opierają się na przekonaniu, że potrzeby i zasoby każdej ze stron w tym procesie się liczą i stanowią nieocenioną wskazówkę dla wspólnej pracy. Cieszę się, że mogę wraz z Gosią Stańczyk współtworzyć kurs, który uwzględnia perspektywy wszystkich uczestników procesu adaptacji do przedszkola i pozwala na pełniejsze zrozumienie elementów składających się na ten wrażliwy i pełen wyzwań czas.\”
Kurs przeznaczony jest dla nauczycieli, psychologów i osób odpowiadających za organizację procesu adaptacji dla całego zespołu, pracujących w przedszkolach, którzy chcieliby towarzyszyć w rozwoju dzieciom, opierając się na szacunku i zrozumieniu dla potrzeb dziecka, rodzica i swoich własnych oraz na zaufaniu do zachodzących procesów rozwojowych. Prezentowane w nim treści, zawarte w przystępnej i skondensowanej formie lekcji video, pozwolą w łatwy sposób zrozumieć i przyswoić poszczególne elementy składające się na proces adaptacji. Dedykowana kursowi grupa facebookowa daje możliwość pogłębienia zagadnień poruszanych w filmach, rozwiewania na bieżąco pojawiających się pytań i wątpliwości, a także jest nieocenionym źródłem wymiany, inspiracji i wsparcia dla uczestników kursu.
Katarzyna Kalinowska
Metodyk Zielonej Wieży, psycholog, certyfikowana trenerka FamilyLab Polska, właścicielka Przystanek Relacja Katarzyna Kalinowska.
Przez 5 lat towarzyszyła dzieciom w ich rozwoju pracując jako nauczycielka Montessori. Obecnie pracuje z rodzicami i nauczycielami podczas warsztatów i konsultacji indywidualnych.
Absolwentka licznych szkoleń z zakresu Rodzicielstwa Bliskości i Porozumienia bez Przemocy.
Prywatnie jest mamą ośmioletniej Julki, pochłaniająca książki w ilościach hurtowych i czerpiącą radość z bycia w ciągłym procesie rozwoju.
Gosia Stańczyk
Psycholog, autorka, mama trojga dzieci. Wspiera rodziców i nauczycieli w poszukiwaniu wiedzy, narzędzi i sposobów na satysfakcjonujący, oparty na szacunku kontakt z dziećmi. Udziela konsultacji psychologicznych, prowadzi warsztaty dla rodziców, webinaria i superwizyjne spotkania dla nauczycieli. Wspiera rodziców i profesjonalistów na kursach online i webinariach. Pisze blog poświęcony sprawom rodzicielstwa i rozwoju: www.gosiastanczyk.pl
Bartek Stańczyk
Stworzyłem kurs od strony technicznej, starając się uczynić korzystanie z niego najprostszym, jak to możliwe. Będę dostarczał Wam treści i dbał o „komfort techniczny\” Uczestników i Prowadzących. Możecie kierować do mnie pytania i wątpliwości, dotyczące kwestii organizacyjnych i technologicznych, pisząc na adres: bartek@rb-pro.pl .
Organizacja kursu
- Harmonogram:
-
Kurs trwa od 19 sierpnia do 1 września – (filmy PRO udostępniamy co drugi dzień od 1. do 10. dnia, 8. dnia webinarium, filmy z wersji dla rodziców codziennie od 26.08 do 1.09)
-
Termin webinarium dla profesjonalistów „Więź i regulacja emocji w procesie adaptacji”: piątek 26.08 g. 21:00
-
- Filmy. Oprócz 7 filmów dla rodziców, przygotowaliśmy 5 dodatkowych filmy dla profesjonalistów.
- Webinarium. 26.08 o godzinie 21:00 odbędzie się webinarium dla profesjonalistów „Więź i regulacja emocji w procesie adaptacji”.
- Możliwość udziału w webinarium dla rodziców 31.08.2019 o 21:00
- Dostęp do zamkniętej grupy na Facebooku dedykowanej uczestnikom kursu dla profesjonalistów. Grupa jest miejscem wymiany doświadczeń pomiędzy uczestnikami. Daje też możliwość dzielenia się wątpliwościami i zadawania pytań. Grupę prowadzą Gosia Stańczyk i Katarzyna Kalinowska.
Kurs online
Dlaczego taka forma?
Kursy online to nowoczesna metoda nabywania wiedzy i umiejętności w swoim tempie. Lekcje można odtwarzać w dowolnym dla siebie czasie i miejscu. Do nagrań można także wrócić, jeśli jest potrzeba powtórki materiału.
Program kursu (lekcje pro)
Film 1: Rozmowy rekrutacyjne i przedadaptacyjne
Rozmowy rekrutacyjne i przedadaptacyjne to często zaniedbywany obszar. Energia zainwestowana w poświęcenie czasu na spotkanie z dzieckiem i jego rodzicami, jeszcze przed rozpoczęciem właściwego procesu adaptacyjnego, niesamowicie usprawnia cały proces i pomaga uniknąć wielu nieporozumień w przyszłości. Podpowiemy, o co pytać i na co warto zwrócić uwagę podczas takiego spotkania.
Film 2: Jak budować relację z dzieckiem podczas adaptacji?
Nauczyciel podczas adaptacji jest odpowiedzialny za zbudowanie z dzieckiem relacji opartej na bezpieczeństwie i zaufaniu. Ten film poświęcimy refleksji nad tym, co sprzyja budowaniu takiej relacji, a co ją utrudnia.
Film 3: Jak budować relację z rodzicami podczas adaptacji?
Często zapominamy o tym, że nie tylko dziecko adaptuje się do przedszkola, ale jego rodzice również przechodzą swój własny proces adaptacji. Jako nauczyciele możemy rodziców w tym procesie wesprzeć w taki sposób, by oni mogli wspierać własne dziecko i jednocześnie być zasobem dla nas. Wypracowanie z rodzicami relacji opartej na zaufaniu i otwartej komunikacji jest jednym z kluczowych elementów nie tylko udanej adaptacji dziecka do przedszkola, ale również owocnej dla obu stron współpracy w przyszłości. W tym filmie opowiemy o tym, jak zatroszczyć się o rodzica podczas adaptacji, na co zwrócić uwagę i z jakich narzędzi skorzystać w procesie budowania relacji z rodzicami.
Film 4: Trudne rozmowy z rodzicami
Każdy proces adaptacyjny ma swoje momenty kryzysowe i to jest najczęściej czas, kiedy dochodzi do spięć pomiędzy nauczycielami a rodzicami. Niejednokrotnie bywa, że rodzice w czasie adaptacji zachowują się w trudny dla nauczycieli sposób lub mają wobec nich czy też dzieci oczekiwania, które często spotykają się z oporem wśród kadry.Wiele z tych sytuacji kryzysowych można uniknąć, a te do których doszło zaopiekować w taki sposób, by obie strony czuły wzięte pod uwagę. Opowiemy o tym, jak porozumieć się z rodzicami w sytuacjach konfliktowych, jak nauczyciele mogą zadbać o swoje granice w takich sytuacjach i zakomunikować je rodzicom, bez zrywania z nimi kontaktu.
Film 5: Dbanie o siebie nauczyciela
Nauczyciel jest swoim najważniejszym narzędziem pracy, a o narzędzia się dba, by mogły służyć jak najlepiej i jak najdłużej. Podczas procesu adaptacyjnego, który mocno eksploatuje zasoby nauczyciela, szczególnie warto zadbać o siebie. Ostatni film w ramach kursu dla profesjonalistów poświęcimy refleksji nad tym jak rozpoznawać sygnały ostrzegawcze, jak nie dopuszczać do wypalenia i w jaki sposób dbać o siebie na bieżąco.
.